Impingement i höften / FAI

En annan led som kan drabbas av impingement förutom axelleden är höftleden. Även här är orsaken till smärtan en inklämning som skapas när vi komprimerar höften eller tar ut rörligheten i höften på olika sätt. Inklämningen i höften beror ofta p.g.a. ledförändringar, ofta broskpålagringar, på lårbenshuvudet eller i höftledskålen, där lårbenet möter höftbenet.

Man vet inte helt säkert varför det uppstår, men många drabbas i senare tonåren och som håller på med idrotter såsom hockey (främst målvakter), gymnaster, dansare, styrkelyftare mm.

Vanliga symptom:

• Stelhet i höften som provocerar smärta – vanligen böjning och inåtrotation av höften.
  • Smärta ofta lokaliserat i ljumsken men kan även komma på utsidan av höften/sätet eller nedre delen av ryggen
  • Smärtan kan uppstå dels akut med eller utan trauma eller smygande
  • Smärtan kan komma och gå något, t.ex. endast vid viss typ av belastning eller rörelser.

Behandling: Det är viktigt att få reda på om det verkligen är impingement som orsakar din smärta då det finns liknande diagnoser som ger liknande symptom. Ofta kan man ställa en klinik diagnos vid misstanke om FAI, men ibland är en slätröntgen nödvändig för att få det bekräftat.

Efter det är det viktigt att få information och individuell träning för att komma åt problematiken. Förut opererade man mycket FAI men man undviker gärna det i så stor utsträckning som möjligt nu och börjar alltid med individuell rehab.

En framgångsrik rehab innehåller ofta styrketräning i kombination med rörlighetsträning. Ibland är det också bra att avstå från de mest provocerande övningar ett tag och byta ut dessa mot andra övningar, tex löpning mot cykling, så höftsmärtan får lugna ner sig innan man successivt bygger upp tåligheten i höften igen.

Välkommen att boka en tid för att undersöka om din problematik beror på FAI.

/ Myphysio Crew