Artros är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige som de flesta av oss varit i kontakt med på något sätt i våra liv, antingen genom att själva fått diagnosen, någon i vår närhet som har det eller hört om det på olika sätt.

Vad är artros? I alla kroppens leder möts en eller flera ledytor. På dessa ledytor sitter brosk som har som uppgift att skapa utrymme mellan ledytorna och göra att dessa kan glida mot varandra. Artros brukar slarvigt beskrivas som en förslitning av brosket i olika leder vilket inte riktigt stämmer. En mer lämplig förenklad förklaring är = att det skapas en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av brosket i den drabbade leden vilket gör att mer brosk bryts ner än vad som byggs upp. Det leder i sin tur till att brosket blir tunnare och på vissa stället kan saknas helt.

Vanliga symtom? Vanliga symptom på artros är stelhet, smärta och svullnad. Ont när du suttit still och ska resa dig, knäppningar i leden, ont på morgonen eller när du belastat den drabbade kroppsdelen för mycket eller också för lite.

Vem drabbas? Vanligast hos personer i medelålder och uppåt men även idrottare kan drabbas av artros i vissa hård belastande leden. Atros kan även utvecklas i en led som tidigare fått en skada.

Vad kan man göra åt artros? Tyvärr kan man ännu inte bota artros helt, men med träning/belastning kan vi stärka upp brosket & bromsa förloppet i den mån det går. Det är långt ifrån alla som är i behov av operation för att byta ut den skadade kroppsdelen mot en protes. Det finns en mängd olika metoder för att försöka påverka en artrosled för att skapa bättre rörlighet, starkare muskulatur och mindre smärta. De viktigaste delarna består av information, smärtlindring genom manuella behandlingsmetoder eller tabletter och viktigast av allt: rätt nivå typ & mängd av träning. Här handlar det om att hitta doseringen av fysisk aktivitet lagom, och lagom för just dig. För mycket belastning kan göra precis lika ont som för lite belastning av leden.

Måste man göra en röntgen för att fastställa artros? Nej, men ibland är det nödvändigt i andra syften som kan påverka din behandlingsplan, men oftast kan vi fysioterapeuter ställa en artrosdiagnos utan att du behöver träffa en läkare.

Kontakta oss om du misstänker att du fått artros så hjälper vi dig med undersökning, ett individuellt anpassat träningsprogram och ev annan behandling vid behov.