Frozen Shoulder:

Frozen shoulder eller ¨frusen skuldra¨ som man också kan kalla det är en diagnos som många säkert hört eller själva haft. Men vad är det egentligen som händer i axeln när man har en s.k. frusen skuldra?

Det som först kan vara bra att veta är att axelleden är kroppens rörligaste led och den omsluts av en ledkapsel som tillför stabilitet i axelleden. Vid frusen skuldra drar ledkapseln ihop sig och krymper, ofta till följd av en inflammation som har uppkommit efter ett trauma, upprepade rörelser eller helt spontant.

Beroende på orsaken till inflammationen och den krympande ledkapsel kommer symtomen te sig lite olika. Men i det stora hela brukar man dela in den ¨frusna skuldran¨ i 3 olika symtom och läkningssfaser:

• Fas 1: En period av tilltagande värk och viss stelhet
  • Fas 2: minskad smärta men tilltagande stelhet
  • Fas 3: minskad stelhet

Det är vanligt att man söker hjälp när axeln befinner sig i fasen 1. Det är viktigt att man får axeln undersökt och får en fastställd diagnos på sin axelsmärta då det finns flertalet andra axeldiagnoser som kan vara orsaken till dina besvär. Därför rekommenderar vi alltid att uppsöka en fysioterapeut vid misstanke om frozen shoulder. Diagnosen ställs via kliniska fynd och genom symtomen du berättar att du upplever. Ibland kan man även komplettera med en ultraljudsundersökning.

Frusen skuldra är ett tillstånd som övergår av sig själv så småningom, man får oftast räkna med minst 1 år, ibland flera för att bli helt återställd. Däremot finns det flera manuella behandlingar man kan göra i syfte att bibehålla och öka rörlighet samt minska smärta som man kan göra under läkningsperioden. Det viktigaste är dock att själv bibehålla dina rörlighet för att öka funktionen i axelleden genom olika rörlighetsövningar enligt ett rehabprogram för att få bästa möjliga återhämtning. Boka tid så hjälper vi dig med ett individuellt utformat rehabprogram och eventuell manuell behandling om det behövs!

/ Myphysio Crew

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]