Löparknä

Löparknä:

Vad är löparknä? Löparknä är relativt vanlig överbelastningsskada som ofta uppkommer då man tränar mer än vad kroppen är van vid eller tål just då. Det uppstår vanligtvis av löpträning (därav namnet) men även andra träningsformer kan göra att man utvecklar löparknä. Det som orsakar smärtan vid löparknä är en struktur som kallas för IT-bandet vilket är en bindvävshinna som fäster in på utsida knä. IT-bandet har sitt ursprung uppe vid höften från höft och sätesmuskulatur. För att IT-bandet ska må så bra som möjligt behöver man ofta kika att man har balans i styrka och rörlighet mellan dessa muskler. Skulle exempelvis en av musklerna vara tightare än den andra kan detta leda till att det blir ett ogynnsamt drag nere vid IT-bandets infästning som då kan genera i smärta på utsida knä.

Vanliga symtom? Smärta längst utsidan av knät under träning som ofta debuterar efter en tid in på passet träning och ökar successivt ju längre eller ju mer du tränar.

Behandlingen? Behandlingen består främst av anpassning av träning som triggar smärtan & att såklart tar reda på orsaken till varför smärtan uppkommit för en individuell rehabplan och träna sig mer belastningstålig. Det finns även olika knäskydd man kan testa och manuellt behandling hos en vårdgivare som kan lindra och påskynda återhämtningen i kombination med rehab. Det florerar en hel del tips om att rulla IT-bandet med en foamroller, men eftersom IT-bandet bara är en sen/bindvävsstrukur skulle vi hellre rekommendera att mjuka upp höft-och sätemuskler och se om du upplever någon förbättring gällande smärtan.